A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 1995 óta négyévenként méri a 4. és 8. évfolyamos tanulók matematikai és természettudományi tudását. Magyarországon a felmérésben 144 iskolából több mint ötezer negyedik osztályos és csaknem 4.900 nyolcadikos vett részt.
A 2015-ös felmérés a nemzetközi átlag felett teljesítenek a magyar 4. és 8. osztályos diákok matematikából és természettudományos tárgyakból. A legutóbbi, 2011-es méréshez viszonyítva az egyes tanulói csoportok többé-kevésbé azonos mértékben fejlődhettek, a hátrányosabb helyzetű tanulócsoportok felzárkózó teljesítményjavulásáról azonban nem lehet beszélni.
Matematikából a magyar nyolcadikosokkal egy szinten teljesítettek Írország, az Egyesült Államok, Anglia, Szlovénia, Norvégia, Litvánia, Izrael és Ausztrália diákjai.
A 2015-ös felmérése szerint Magyarországon a családi háttértényezők teljesítményre gyakorolt hatása erősebb az átlagosnál, és ez az összefüggés még akkor is fennáll, ha a mérési eredmények stagnálnak vagy javulást mutatnak.
A TIMSS-felmérés jóval pozitívabb képet fest a magyar diákok képességeiről, mint a tanulók természettudományi, olvasási-szövegértési és matematikai kompetenciáját vizsgáló PISA-teszt, amelynek legfrissebb eredményei a héten lesznek megismerhetők.
A jelentős különbségek hátterében az állhat, hogy míg a PISA azt vizsgálja, a tanulók mennyire tudják a gyakorlatban használni az iskolában megszerzett tudást, addig a TIMSS a lexikális tudást kéri számon. A legutóbbi PISA felmérés során a magyar fiatalok mindhárom vizsgált területen rosszabb eredményeket értek el, mint az előzőn.